lördag 29 september 2012

New York Bagels


Hej! Tänkte visa er ett resept på bagels jag gjorde häromdagen. Det var väldigt enkelt och tog cirka 20 min. Eftersom det är bakpulver istället för jäst i så sparar man mycket jästid. Ät dom som god kvällsfika, mellanmål, brunch eller när som när ni är sugna. Bagels funkar alltid.

Det du behöver för att göra bagels är:
6 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 dl mjölk
1 ägg
1 tsk salt.
sesamfrön eller vallmofrön (att garnera med)

Du börjar med att blanda alla ingredienser som du sedan arbetar ihop till en smidig deg. Sätt ut degen på ett mjölat bord. Sedan börjar du rulla hela degen så att det blir en enda lång korv. Sen delar du upp degen i cirka 8 delar, det viktigaste är dock inte hur många delar det blir utan att varje del är mellan 10-15 cm. Varje del formar du till en bagel, kom ihåg att det ska vara ett hål i mitten (det får inte täppas igen!). När du gjort bagels av alla delar ska du koka bagelsarna (?) i vatten i 2 min. Efter det är dom redo att gräddas i ugnen i 10 min på 225 grader. Bagelsarna ska få en fin gyllenbrun färg och får inte vara degiga. Njut av nybakade bagels!

Jag tycker bagels är grymt goda att äta med färskost och skinka,. Om man inte vill ha kött är det supergott med färskost, tomat och rödlök.


2 kommentarer:

  1. älskar bagels,min favorit är med vallmofrö för de åt ja alltid på bageriet som ja praktiserade på.dem blev jättefina.

    SvaraRadera